شارك تعلم استمتع حيث العلم والفائده


    نبذه مختصره عن ال IEEE

    شاطر
    avatar
    eng_jemmy
    عضوا لسه بيلعب
    عضوا لسه بيلعب

    ذكر
    عدد الرسائل : 12
    العمر : 31
    الكليه/الفرقه/العمل : الفرقه الرابعه
    تاريخ التسجيل : 02/06/2008

    نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف eng_jemmy في 2/8/2008, 9:44 pm

    bsm
    اعزائى
    دلوقتى هقولكم نبذه مختصره عن ال IEEE

    وغالبية الكلام فى الموضوع ده هتكون باللغه الانجليزيه وده لصعوبة شرحها بالعربيه

    وطبعا كلنا هنا مهندسين واللغه الانجليزيه لازم تكون عندنا كويسه

    وان شاء الله لو فيه اى استفسار هستناه منكم وارد عليه





    About IEEE

    A non-profit organization, IEEE is the world's leading professional association for the advancement of technology.
    The IEEE name was originally an acronym for the Institute of Electrical and Electronics Engineers, Inc. Today, the organization's scope of interest has expanded into so many related fields, that it is simply referred to by the letters I-E-E-E (pronounced Eye-triple-E).


    Who IEEE Serves

    Through its global membership, IEEE is a leading authority on areas ranging from aerospace systems, computers and telecommunications to biomedical engineering, electric power and consumer electronics among others.
    Members rely on IEEE as a source of technical and professional information, resources and services.
    To foster an interest in the engineering profession, IEEE also serves student members in colleges and universities around the world.
    Other important constituencies include prospective members and organizations that purchase IEEE products and participate in conferences or other IEEE programs.


    IEEE Quick Facts

    more than 375,000 members including nearly 80,000 student members in more than 160 countries
    324 sections in ten geographic regions worldwide
    1,784 chapters that unite local members with similar technical interests
    1,616 student branches and 452 student branch chapters at colleges and universities in 80 countries
    38 societies and 7 technical councils representing the wide range of technical interests
    390 affinity groups consisting of Consultants' Network, Graduates of the Last Decade (GOLD), Women in Engineering (WIE) and Life Members (LM) groups
    nearly 1,300 standards and projects under development
    more than 1.7 million documents in the IEEE/IET Electronic Library
    publishes a total of 144 transactions, journals and magazines
    sponsors more than 850 conferences annually



    WAIT FOR UR ANSWERS]
    avatar
    ahmedhamdy1988
    نائب المدير

    ذكر
    عدد الرسائل : 279
    العمر : 30
    الكليه/الفرقه/العمل : طالب بهندسة منوف الفرقة الثالثة قسم هندسة وعلوم الحاسب الالي
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 21/11/2007

    رد: نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف ahmedhamdy1988 في 4/8/2008, 2:41 pm

    اهلا بيكم معانا وعايزين نعرف اية هية مميزات الاشتراك في ieee خصوصا مع الاعداد الكبيرة دية اللي مشتركة علي مستوي العالم كلة
    avatar
    eng_jemmy
    عضوا لسه بيلعب
    عضوا لسه بيلعب

    ذكر
    عدد الرسائل : 12
    العمر : 31
    الكليه/الفرقه/العمل : الفرقه الرابعه
    تاريخ التسجيل : 02/06/2008

    رد: نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف eng_jemmy في 4/8/2008, 7:16 pm

    السلام عليك ورحمة الله وبركاته

    اهلا بيك يابشمهندس

    الIEEE
    هى منظمه علميه عالميه

    تهدف لنشر الابحاث العلميه

    وفيها فروع صغيره بداخلها

    تسمى SOCIETY

    وكل واحده منها فى مجال هندسى معين

    وكمان ال IEEE ليها انشطه كتير

    منها مسابقة صنع فى مصر

    ومسابقة مدينة المستقبل وغيرها كتير

    بس انا كنت بكلمكم علشان اللى عايز يشترك كمتطوع فى الموضوع ده

    وفى الفرع الطلابى اللى هنعمله فى الكليه

    وان شاء الله لما الاقى استجابه اكتر

    هبعتلكم الاستماره الخاصه بالموضوع ده

    والله ولى التوفيق
    avatar
    Queen
    عضو نشيط
    عضو نشيط

    انثى
    عدد الرسائل : 60
    العمر : 29
    الكليه/الفرقه/العمل : الفرقه التالته تحكم
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 09/05/2008

    رد: نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف Queen في 5/8/2008, 7:30 pm


    اهلا يا بشمهندس


    انا عرفتieeeمن فترة وسالت عنها وعن عضويتها وايه اللى هنستفيدة

    قالولى انها بتصدر مجلات علمية وبتدعم المشروعات والافكار الكويسة


    انما ايه حكاية المتطوعين دي؟؟؟


    وصنع فى مصر دى مين اللى مشترك فيها وبعملو ايه بالظبط

    وانا كطالبه لو اشتركت فيها هيكون مطلوب منى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟


    answer in detail please
    avatar
    eng_jemmy
    عضوا لسه بيلعب
    عضوا لسه بيلعب

    ذكر
    عدد الرسائل : 12
    العمر : 31
    الكليه/الفرقه/العمل : الفرقه الرابعه
    تاريخ التسجيل : 02/06/2008

    رد: نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف eng_jemmy في 5/8/2008, 8:13 pm


    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    اهلا بيكى يا بشمهندسه

    المتطوعين دول هيكونو علشان ننشىء فرع طلابى للIEEE
    فى الكليه عندنا واكليه
    IEEE Student Branch

    وده ان شاء الله هيفتح باب للطلبه فى الكليه للانفتاح على العالم الخارجى من جميع كليات الهندسه بمصر

    اما بالنسبه لصنع فى مصر , هى مسابقه لمشاريع التخرج فى كليات الهندسه فى مصر
    وبينظمها احد فروع ال IEEE
    اسمه GOLD
    Graduates of Last Decades

    نرجع تانى لموضوع الفرع الطلابى

    ان شاء الله لما الاقى استجابه كبيره هبعتلكم استمارة الالتحاق بالفرع ده

    علشان بعد مانجمع الناس هنتفق مع احد الدكاتره فى الكليه للاشراف على الموضوع كله

    والله ولى التوفيق
    avatar
    Admin
    Admin
    Admin

    ذكر
    عدد الرسائل : 699
    العمر : 32
    الكليه/الفرقه/العمل : طالب في كلية الهندسه الألكترونيه الفرقهالرابعه قسم تحكم
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 03/09/2007

    رد: نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف Admin في 7/8/2008, 1:59 pm

    شكرا ليك يا بشمهندس جيمي على الموضوع وانا عارف انك اشتركت في المشروع مع صنع في مصر ياريت لو تكلمنا كيفيه الأشتراك والشروط الازمه للمشروع وفي الشخصيه المتقدمه للمشروع
    وبالنسبه لموضوع الفرع الطلابي معاك علطول من غير كلام وياريت يكون الدكتور محمد مبروك او الدكتور سمير بدوي او دكتور جلال عتلم وعيزينك تكلمنا شويه عن المشروع


    _________________
    avatar
    eng_jemmy
    عضوا لسه بيلعب
    عضوا لسه بيلعب

    ذكر
    عدد الرسائل : 12
    العمر : 31
    الكليه/الفرقه/العمل : الفرقه الرابعه
    تاريخ التسجيل : 02/06/2008

    رد: نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف eng_jemmy في 7/8/2008, 8:12 pm


    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ان شاء الله فى الفتره اللى جايه اشرحلكم المشروع بالتفصيل

    بس خلى تركيزنا دلوقتى على الفرع الطلابى

    بالمناسبه

    هبعتلكم تفاصيل حدث مهم هيعمله فرع طنطا الطلابى السبت الجاى

    وياريت لو كلكم تيجو علشان تعرفو اكتر عن النشاطات اللى ممكن نعملها

    والله ولى التوفيق
    avatar
    tiger
    صاحب مكان
    صاحب مكان

    ذكر
    عدد الرسائل : 226
    العمر : 30
    الموقع : www.islamway.com
    الكليه/الفرقه/العمل : الرابعة تحكم
    المزاج : الحمدلله
    تاريخ التسجيل : 03/04/2008

    رد: نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف tiger في 21/8/2008, 12:07 am

    معلش انت شكلك انت كمان منتش عارف بالضبط ايه اللي ممكن الطلبه تستفيده من الموضوع ده وعمال تلف وتدور...........................يريت تعرف وبعدين تتكلم
    avatar
    eng_jemmy
    عضوا لسه بيلعب
    عضوا لسه بيلعب

    ذكر
    عدد الرسائل : 12
    العمر : 31
    الكليه/الفرقه/العمل : الفرقه الرابعه
    تاريخ التسجيل : 02/06/2008

    رد: نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف eng_jemmy في 22/8/2008, 2:47 pm


    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    اظن يا بشمهندس فى طريقه للكلام احسن من طريقتك دى

    على العموم انت لو مش عاجبك الموضوع ممكن ماتشاركش معانا اصلا

    والحمد لله العدد اللى موجود معانا دلوقتى يثبت عكس كلامك

    والله ولى التوفيق
    avatar
    ahmedhamdy1988
    نائب المدير

    ذكر
    عدد الرسائل : 279
    العمر : 30
    الكليه/الفرقه/العمل : طالب بهندسة منوف الفرقة الثالثة قسم هندسة وعلوم الحاسب الالي
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 21/11/2007

    رد: نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف ahmedhamdy1988 في 22/8/2008, 7:10 pm

    يا جماعة يا ريت نهدي وانت يا تايجر يا ريت نتكلم بطريقة احسن شوية


    يا مهندس جيمي
    يا ريت بلاش لف ودوران علي الموضوع وتشرح الموضوع بأستفاضة
    avatar
    eng_jemmy
    عضوا لسه بيلعب
    عضوا لسه بيلعب

    ذكر
    عدد الرسائل : 12
    العمر : 31
    الكليه/الفرقه/العمل : الفرقه الرابعه
    تاريخ التسجيل : 02/06/2008

    رد: نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف eng_jemmy في 23/8/2008, 9:45 am


    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    اولا
    مش هسمح بكلمة لف ودوران دى

    لانى مش جاى طالب احسان من حد

    ثانيا
    مجمل الموضوع انا قلته

    اللى مش فاهم تبقى اكيد دى مشكلته الخاصه

    ثالثا
    الموضوع كله عمل تطوعى سواء منى او من الناس اللى اشتركت معايا وهم عددهم كبير على مستوى الجامعه مش منوف بس ,ف اللى مش عايز يشترك فى الموضوع ياريت مايتكلمش كتير .

    انا رديت على كل الاستفسارات قبل كده

    والحمد الله النتيجه ايجابيه والناس جم وفهموا الموضوع وبقو معانا

    اظن اللى بيقول لف ودوران دى مشكلته الخاصه

    انا يا جماعه كده للاسف لو استمر الكلام اللى بيحصل ده لف ودوران وكده مش مكمل فى المنتدى هنا واللى عايز اى استفسار ياريت يبعتلى على الخاص وانا هفهمه وادخله الجروب معانا

    والسبب انى اقول الكلام ده ان ماعنديش وقت ارد على ناس بتجادل وخلاص

    والله ولى التوفيق
    avatar
    Admin
    Admin
    Admin

    ذكر
    عدد الرسائل : 699
    العمر : 32
    الكليه/الفرقه/العمل : طالب في كلية الهندسه الألكترونيه الفرقهالرابعه قسم تحكم
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 03/09/2007

    رد: نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف Admin في 24/8/2008, 4:34 pm

    bsm
    أولا وقبل كل شيء انا بقدم أعتذار رسمي للبشمهندس احمد جمال على الكلام الي فوق ده ولازم كل واحد بيكتب يعرف هوا بيكتب ايه ولمين ويخلي باله من كلامه وبعدين يا تايجر انت مش فاهم الموضوع قول .
    بس متخبطش في حد م احمد جمال واحد فعلا من الشباب الي بيحب مصر والكليه بيتعتنا ويكفي ان هوا الي عرفنا بمسابقه صنع في مصر ويكفي اني ققلك ان فيه 70 فريق من جامعه المنوفيه داخل مسابقه السنادي على ايديه .
    ويرجع الفضل ليه ان احنا علي مدار اسبوع كنا بندرب في كلية تجاره في طنطا على كيفيه ادارة المشاريع والبشمهندس احمد جمال واحد من منظمين مسابقه السنادي وهوا والفريق بتاعه الي مثلو قسم تحكم في الكليه للسنه الي فاتت في المشاريع وعموما انا بعتذر على الي حصل يا بشمهندس
    وبعديت على رأي المثل (( الي ما يعرفك يجهلك )) لذا اموه ان تبقى لغه المنتدى لغه حواريه لغة مهندسين قائمه على التناقش الموضوعي ولن اسمح بمثل هذا الكلام على منتدى قسم تحكم .

    وعلى الكل انه ياخد باله من الكلام بتاعه قبل كل كلمه بيقولها علشان متخذش اجراء ممكن حد يزعل منه ولتاني مره انا بقدم اعتذاري


    _________________
    avatar
    ahmedhamdy1988
    نائب المدير

    ذكر
    عدد الرسائل : 279
    العمر : 30
    الكليه/الفرقه/العمل : طالب بهندسة منوف الفرقة الثالثة قسم هندسة وعلوم الحاسب الالي
    المزاج :
    تاريخ التسجيل : 21/11/2007

    رد: نبذه مختصره عن ال IEEE

    مُساهمة من طرف ahmedhamdy1988 في 26/8/2008, 3:59 am

    انا بقدم اعتدار رسمي ل احمد جمال ويا ريت ميكنش فهم كلامي غلط

    واهلا بيك في منتدانا

      الوقت/التاريخ الآن هو 22/7/2018, 2:29 am